Elektronikus építési napló a gyakorlatban

2022.07.30

Mi az építési napló? 

Mi az építési napló?

Az építési napló az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdésétől annak befejezéséig vezetett, hatósági és bírósági eljárásban felhasználható hiteles dokumentum, amely időrendben tartalmazza a szerződés tárgya szerinti építőipari kivitelezési tevékenység, illetve az építési-szerelési munkák adatait, továbbá a munka menetére, megfelelőségére és dokumentumaira (pl. tervrajzi kiegészítések) vonatkozó vagy az elszámoláshoz szükséges jelentős tényeket.

Mikor kell építési naplót vezetni? 

Minden 

  • építésügyi hatósági engedélyhez vagy 
  • tudomásulvételi eljáráshoz kötött, valamint 
  • a Kbt. hatálya alá tartozó 

építőipari kivitelezési tevékenység végzéséről építési naplót kell vezetni. 

Az építési naplót 

  • • általános építmények esetében 2013. október 1-jét, 
  • • az európai uniós beruházásból megvalósuló általános építmények tekintetében 2014. január 1-jét, 
  • • sajátos építményfajták tekintetében - a közlekedési, a víziközmű és vízgazdálkodási építmények, valamint a a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalról és a területi mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságokról szóló 320/2010. (XII. 27.) Korm. rendeletben megjelölt sajátos építményfajták vonatkozásában 2014. július 1-jét, 

- a honvédelmi és katonai, továbbá a nemzetbiztonsági célú építmények tekintetében a 2014. október 1-jét 

- az atomenergia alkalmazására szolgáló építmények tekintetében a 2016. október 1-jét követően megkezdett kivitelezések esetén kell elektronikusan vezetni. 

A fenti dátumokig papír alapon elkezdett építési naplót papír formátumban be lehet fejezni, de választható az elektronikus formátumra való áttérés is.

Kinek kell vezetnie az építési naplót:

• a fővállalkozó, megrendelő vállalkozó, alvállalkozó kivitelezőnek

• a naplóvezetés átadható a felelős műszaki vezetőnek is (a naplóba e tényt be kell jegyezni, az erre való megbízást csatolni kell!)

• az építési naplót cég nevében is csak természetes személy vezetheti (a naplóba az erre való megbízás tényét be kell

• A vállalkozó kivitelező a vele szerződéses viszonyban álló alvállalkozója e-alnaplójának, és ezen jegyezni, az erre való megbízást csatolni kell!) alvállalkozóval szerződéses viszonyban álló további alvállalkozó e-alnaplójának vezetését átvállalhatja.

Milyen részei vannak az e-építési naplónak?

• az elektronikus építési főnapló (a továbbiakban: e-főnapló)

• az elektronikus építési alnapló (a továbbiakban: e-alnapló).

• mellékletei: készenléti tárhely, a jogerős építésügyi hatósági engedélyt és a hozzátartozó, engedélyezési záradékkal ellátott építészeti-műszaki dokumentációt, a kivitelezési, valamint egyéb rajzi dokumentumokat, számításokat tartalmazó tervnapló, építtetői fedezetkezelő közreműködése esetén a fedezetkezelő által kezelt elektronikus alvállalkozói nyilvántartás."

Mi az a szerepkör?

Mindenkinek, aki egy e-építési naplóba, e-fő-, vagy e-alnaplóba be akar jegyezni, vagy be akar tekinteni. vagy mellékletet feltölteni, annak előtte szerepkört kell kapnia az adott naplóhoz.

A szerepkör lehet pl.:

• építtetői • építtető meghatalmazottjáé

• építési műszaki ellenőri vagy cég esetén meghatalmazottjáé, illetve beruházási tanácsadói

• kivitelezői (fővállalkozó, megbízó vállalkozó, alvállalkozó) 3

• felelős műszaki vezetői vagy cég esetén meghatalmazottjáé

• tervezői művezetői

• hatósági (építésfelügyeleti, építésügyi, munkavédelmi, munkaügyi stb.) Minden felhasználó csak azokat az e-építési naplókat, e-fő, és e-alnaplókat látja és tudja kiválasztani az ügyfélkapus 

Mi szükséges az e-építési napló alkalmazás használatához?

• ügyfélkapus belépés az e-epites.hu portál Országos Építésügyi Nyilvántartás (OÉNY) nyilvános felületén keresztül: www.e-epites.hu/oeny

• számítógép

• internet kapcsolat: az adatok feltöltése történhet vezetékes vagy mobil internet szolgáltatással naponta, de legalább 3 naponként.

• Általános Nyomtatvány Kitöltő program (ÁNYK) az offline naplórészek kitöltéséhez.

Mi az a NÜJ? 

Az elektronikus építési naplóba történő első belépés alkalmával minden felhasználó egy egyedi azonosítót, Napló Ügyfél Jelet (NÜJ) kap.

A NÜJ egy 9 jegyű azonosító számsor, ami a későbbiekben nem változik, és kizárólag az adott ügyfélkapu használatával az e-építési napló alkalmazásba belépőhöz kötődik.

A NÜJ személyes adatot nem tartalmaz, csak az e-építési napló alkalmazásban azonosítja az ügyfélkapun belépőt.

Az e-építési napló alkalmazásba történő első ügyfélkapun keresztüli belépés alkalmával a saját adatok, szakmagyakorlási jogosultságok és a képviselt cégek adatait ki kell tölteni, ezzel létrejön egy személyes "profil", amivel köthető a természetes személy az általa képviselt cégekhez. A "személyes profilban" rögzített személyes, jogosultsági és cég adatok a későbbiekben módosíthatóak, karbantartásuk a felhasználó feladata.

• A NÜJ szükséges az alkalmazás használatához, ezért minden építési napló vezetést érintő szerződés megkötéskor át kell adni a megrendelőnek.

• A felkért személy NÜJ-jét meg kell adni az alkalmazásban a szerepkörök kiosztásakor, naplóvezetési kötelezettség átadásakor vagy munkaterület átadás visszaigazolás kérésekor.

Mi az egyszer használatos jelszó (visszaigazolási kód)?

Egyszer használatos jelszót ad automatikusan a rendszer a kivitelezés illetve a naplóvezetés szempontjából fontos cselekmények visszaigazolásához:

• e-napló készenlétbe helyezéshez (fő- és alnapló készenlétbe helyezéshez nem kell)

• szerepkör kiosztáshoz (pl: az építtető kiosztja a szerepkört a kivitelezőnek )

• munkaterület átadáshoz Az egyszer használatos jelszót, - ami egy 8 jegyű kód - a rendszer automatikusan állítja elő, és mindig két üzenetet küld róla a visszaigazoláshoz: 1. Annak aki kezdeményezte pl. a szerepkörkiosztást: ebben található a kód 2. Annak akinek el kell fogadnia pl. a szerepkörkiosztást: ebbe be kell írni a kódot A 1. üzenetben kapott kódot tetszőleges módon át kell adni a 2. üzenet címzettjének (ez lehet telefonon, e-mailben, vagy akár postai úton is).

Mit jelent a készenlétbe helyezés?

Megnyitás előtt készenlétbe kell helyezni minden e-naplót, e-főnaplót és e-alnaplót. A készenlétbe helyezés annyit jelent, mintha vásárolnánk egy üres építési naplót, aminek egyelőre csak a címlapját töltjük ki, ezzel rögzítjük, hogy mely beruházáshoz használható majd fel. A készenlétbe helyezés nem jelenti a kivitelezés megkezdését, az az építési napló megnyitásával, azaz a munkaterület átadásával egyidejűleg történik.

Mikor nyílik meg és mikor kerül lezárásra az e-építési napló?

A fővállalkozó kivitelező az e-főnaplót, az alvállalkozó kivitelező az e-alnaplót az építési munkaterület átvételekor az átvétel időpontjának rögzítésével nyitja meg, és az építőipari kivitelezési tevékenység befejezését követően az építési munkaterületről levonulás időpontjának rögzítésével zárja le.

E- építési napló alkalmazás használata lépésenként

Az e- építési napló alkalmazás használatára a beruházás előkészítését követően, a kivitelezés megkezdése előtt kerül sor azaz, ha már megtörtént:

• a terveztetés

• a szükséges eljárások lebonyolítása - engedélyeztetés / tudomásulvétel - közbeszerzés

• szerződéskötés(ek) a kivitelezésre.

Forrás:https://www.evosz.hu/data/dokument/c791.pdf

Az építész költségvetés elkészítése kulcsfontosságú lépés a sikeres építési projekt megvalósításához. Ez a dokumentum részletes áttekintést nyújt a projekt várható költségeiről, lehetővé téve a megalapozott pénzügyi döntéseket és a projektterv betartását.

Az önkormányzati pályázatok fontos eszközt jelentenek a helyi önkormányzatok számára a fejlesztések, projektek és programok finanszírozásában. A pályázatok lehetővé teszik, hogy az önkormányzatok forrásokhoz jussanak olyan területeken, mint például az infrastruktúra fejlesztés, szociális programok, környezetvédelem, oktatás vagy gazdaságfejlesztés....